Hålla ordning i manus – mitt exempel

Här nedan har jag skapat en exempelfil i Word där jag lagt ut siffror som riktmärken som jag använder i denna text.

Genom att använda sig av olika sorters rubriker (vid siffrorna 1 och 2) som finns i word, kan jag lätt döpa mina scener från manuset till rubriker som gör att jag minns vad det handlar om (se scener till vänster under ”Navigering”).

IMG_3086_LI

Om jag kommer på att jag måste utöka en händelse i en scen jag skrivit tidigare, kan jag lätt trycka på scenrubriken (nr 4) till vänster (under Navigering) och komma direkt till rätt sida – där scenen startar. När manuset börjar bli långt är detta underbart, än att behöva bläddra och leta manuellt. Varje scenrubrik motsvarar min post-it-lapp från A3-papperet som jag skrev om i förra inlägget, här.

Hur gör jag för att få till dessa rubriker? Jo, lättast är att gå in på ”Visa”-fliken (nr 3) och kryssa i en ruta för ”Navigeringsfönstret”. En del av vänster sida kommer då att gå åt till ”Navigering” och där samlas alla dina rubriker som du kommer skapa.

När jag väljer ”Rubrik 2” (se nr. 2) blir texten i en annan stil än vad jag skriver själva manuset med. Det jag skriver efter att ha tryckt på den knappen, blir en titel till din scen och kommer att visas på vänster sida. Fungerar det inte i ditt word-program, kanske din är ”rubrik 3”. Pröva dig fram. Du ser att det du skriver syns till vänster i navigeringsfönstret. Varje rubrik kan man ställa in själv hur man vill ha den, storlek, typsnitt etc. genom att högerklicka på de olika rubrikerna ovan och välja ”ändra”.

Om jag har två eller flera olika platser/personer/tider man följer, kan jag med fördel börja med att trycka på ”Rubrik 1” Då brukar det stå ”Kapitel 1” men det namnet ändrar jag till det jag vill, i det här fallet ”Nutid”. Då kan jag lätt se att varje karaktär/miljö eller tid följer en röd tråd som känns naturlig, genom att kunna läsa igenom det löpande (utan att behöva hoppa).

Först när manuset börjar kännas helt klart börjar jag dra i scenerna till vänster (Navigering) genom att hålla dem intryckt med musknappen och släppa scenen dit jag vill – alltså blanda upp scenerna med varandra. Om jag nu inte vill skriva ex. en tid i taget som  läsaren får gå igenom, mer linjärt. Men i mina manus får man växelvis följa olika karaktärer och då vill jag börja lägga scenerna dit jag tror de bäst passar in.

När scenerna ligger i den ordning jag vill att läsaren sedan ska möta dem, kan jag därefter även lägga in ”riktiga kapitel” där jag vill ha dem genom att trycka vid nr. 1 (Rubrik 1). Dessa rubriker till kapitlen kan jag namnge till vad jag vill genom att sudda ut ”Kapitel 1) för att ha som navigation under redigeringsfasen och därmed lättare veta var jag är i manuset (ex. XX springer genom skogen) och när jag är nöjd får de sina kapitelsiffror som är brukligt i en bok.

På nr. 5 visar jag att där drar man in marginalerna, så den grå färgen kommer längre in i dokumentet för att mer likna en riktig boksida. Jag brukar dra in ca 4 cm på var sida.

Här nedan visas en bild på programmet ”One Note”, som Carola Strömstedt tipsade mig om vid en av våra skrivar-träffar.

IMG_3087_LI

Ett underbart verktyg där varje karaktär kan få en egen flik som man döper till deras namn (se nr. 1). Under varje flik kan man skriva in allt man vill ha som minnesanteckningar om karaktärerna, för att se till att hålla storyn trovärdig. Man kan klicka var som helst på sidan och skriva i ”öar” med egna rubriker (se nr. 2). På så sätt har jag karaktärerna med deras drag, utseende, fullständiga namn samt händelser – ja, vad du vill – samlat i ett dokument. En flik per karaktär!

Att skriva instruktioner kan vara knepigt. Är det något du undrar över, inte förstod, eller annat du tänker på, tveka inte att höra av dig. Våga testa och experimentera. Det var så jag gjorde för att komma på det här.

Annonser

7 thoughts on “Hålla ordning i manus – mitt exempel

  1. Carola 5 juli, 2017 / 06:12

    Upplägget med kapitel i vänsterkanten är så himla bra! Det ger en bra översikt och gör det mycket enklare att snabbt ta sig till den del man vill i manuset. Verkligen något jag rekommenderar jag också 🙂 Kul att du testade på One Note 🙂 Det är suveränt för att ha koll på alla karaktärer och annat som behöver dokumenteras.

    Liked by 1 person

    • helenwigh 5 juli, 2017 / 06:17

      Ja, två underbara saker i ett o samma blogginlägg. Tackar dig igen för One Note-tipset. 😊

      Liked by 1 person

  2. Bokstund 5 juli, 2017 / 06:59

    Vilka bra tips! Visste inte att man kunde göra navigering så enkelt i Word, ska testa det. One Note verkar också fiffigt!

    Liked by 1 person

  3. helenwigh 5 juli, 2017 / 08:29

    Pröva och se vad dig tycker. Navigeringen räddar min dag. Samt att One-Note är så snabb att ta fram och hitta rätt karaktär när man håller på o skriver, om man blir osäker på något. Hör gärna av dig om vad du tycker när du testat det ett tag (om du gör det). 😊

    Gilla

    • helenwigh 6 juli, 2017 / 11:35

      Ja, den är superbra och räddar min dag. 😃 Genom att pilla sig fram i Word hittar man en hel del. Likaså börjar jag experimentera med kommentarer i manuset, så man snabbt kan skriva ner en tanke man får på ändring eller ev tillägg, men kan åtgärda det vid ett annat tillfälle.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s